Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Notificarea de conformare in cazul inspectiei sau verificarii situatiei fiscale personale – in ce cazuri va fi transmisa si care sunt exceptiile?
Data publicarii: 24-02-2023 | EconomieReglementată prin ordonanță de urgență (188/2022), notificarea de conformare reprezintă unul dintre principalii pași în a încuraja conformarea voluntară la plata impozitelor și taxelor. Recent, autoritățile au propus și legislația secundară acestui set de reguli, aceasta detaliind situațiile în care contribuabilii ar putea primi notificare de conformare precum și excepțiile, adică situațiile în care autoritățile pot demara o inspecție fără a notifica în prealabil contribuabilul.
Legislația adoptată la finele anului trecut, prevede că notificările de conformare vor fi trimise în prealabil selectării contribuabililor pentru inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personale. Această notificare va cuprinde și riscurile fiscale identificate la aceștia, contribuabilii având astfel la dispoziție o perioadă de timp în care să își analizeze și corecteze situația fiscală. Termenul este de 30 de zile de la data comunicării.
După această perioadă, în cazul în care riscurile fiscale se mențin, autoritățile pot demara inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personală.
„Denumirea acestei noi proceduri, în sine, indică o încercare de schimbare de paradigmă – dacă, înainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspecție sau verificarea situației fiscale personale nu avea posibilitatea să lămurească aspectele neclare, în prealabil, și să evite, astfel, declanșarea controlului, pe viitor, legiuitorul dorește încurajarea conformării voluntare a contribuabililor, în sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat în afara unei proceduri administrative de control, în linie cu practicile internaționale ale administrațiilor fiscale moderne”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
În practică, aplicarea acestor reglementări ar trebui să genereze avantaje atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Spre exemplu, pentru contribuabil, conformarea voluntară și decizia de a remedia riscurile puse în vedere odată cu notificarea primită din partea autorităților, poate transmite către acestea semnalul că nu mai există motive pentru a demara o inspecție fiscală sau verificare a situației fiscale personale.
„De asemenea, chiar și în ipoteza în care contribuabilul consideră că riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifică în realitate sau nu coincide cu propria interpretare și, deci, decide să nu ia nicio măsură de reevaluare a situației sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificării, timp în care ANAF nu va putea demara acțiunea de control. Această „păsuire’’ poate fi exploatată în mod pragmatic, în sensul că poate fi folosită pentru pregătirea acțiunii de control fiscal”, adaugă cei doi experți Reff & Asociații.
Pe de altă parte, ANAF se poate bucura de o mai bună colectare a taxelor și impozitelor la bugetul de stat dar și de eficientizarea alocării resurselor umane, inspectorii fiscali urmând să verifice doar contribuabilii care manifestă riscuri fiscale majore sau persistente.
Legislația adoptată la finele anului trecut, prevede că notificările de conformare vor fi trimise în prealabil selectării contribuabililor pentru inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personale. Această notificare va cuprinde și riscurile fiscale identificate la aceștia, contribuabilii având astfel la dispoziție o perioadă de timp în care să își analizeze și corecteze situația fiscală. Termenul este de 30 de zile de la data comunicării.
După această perioadă, în cazul în care riscurile fiscale se mențin, autoritățile pot demara inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personală.
„Denumirea acestei noi proceduri, în sine, indică o încercare de schimbare de paradigmă – dacă, înainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspecție sau verificarea situației fiscale personale nu avea posibilitatea să lămurească aspectele neclare, în prealabil, și să evite, astfel, declanșarea controlului, pe viitor, legiuitorul dorește încurajarea conformării voluntare a contribuabililor, în sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat în afara unei proceduri administrative de control, în linie cu practicile internaționale ale administrațiilor fiscale moderne”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
În practică, aplicarea acestor reglementări ar trebui să genereze avantaje atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Spre exemplu, pentru contribuabil, conformarea voluntară și decizia de a remedia riscurile puse în vedere odată cu notificarea primită din partea autorităților, poate transmite către acestea semnalul că nu mai există motive pentru a demara o inspecție fiscală sau verificare a situației fiscale personale.
„De asemenea, chiar și în ipoteza în care contribuabilul consideră că riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifică în realitate sau nu coincide cu propria interpretare și, deci, decide să nu ia nicio măsură de reevaluare a situației sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificării, timp în care ANAF nu va putea demara acțiunea de control. Această „păsuire’’ poate fi exploatată în mod pragmatic, în sensul că poate fi folosită pentru pregătirea acțiunii de control fiscal”, adaugă cei doi experți Reff & Asociații.
Pe de altă parte, ANAF se poate bucura de o mai bună colectare a taxelor și impozitelor la bugetul de stat dar și de eficientizarea alocării resurselor umane, inspectorii fiscali urmând să verifice doar contribuabilii care manifestă riscuri fiscale majore sau persistente.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte România a asistat Grupul PIB în preluarea brokerului de asigurări STEIN Bestasig
- Studiu EY: Investițiile străine directe în Europa scad pentru prima dată de la pandemie
- Studiu: România se află pe locul 89 în clasamentul celor mai atrăgătoare țări pentru cei care vor să lucreze în străinătate
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare